update - Reisverslag uit Cochabamba, Bolivia van Liesbeth - WaarBenJij.nu update - Reisverslag uit Cochabamba, Bolivia van Liesbeth - WaarBenJij.nu

update

Door: Niels & Liesbeth

Blijf op de hoogte en volg Liesbeth

22 Maart 2007 | Bolivia, Cochabamba

Hola Holanda!

Como estas? Aqui es todo bien. El vivo es tranquile y mucho calor. Nosotros trabajamos mucho y el trabajo es muy interesante. La familia donde nosotros vivimos es formidable. Todos los gentes aqui son simpatico. La diferentia de Holanda is gigante; no solo por la pays o temperaturo, para tambien por la fisioterapia y los posibilidades quando tu tienes dinero.

Zo lekker een beetje spaans voor jullie thuis, succes met vertalen.
Hier gaat alles zijn gangetje; werken, sporten, eten… en vooral veel genieten. Alles is zo anders dan in Nederland. Het straatbeeld, de mensen, de cultuur, het eten, de manier van communiceren, alles.. mooi om mee te maken.
Het werken in het revalidatiecentrum gaat goed. Was het eerst nog wat moeilijk met communiceren, nu gaat het al een stuk beter. We hebben allebei het voordeel dat we apart werken, daardoor kunnen we geen Nederlands onderling praten en dan moet je wel Spaans spreken. Hierdoor leer je het een stuk sneller. En ach, mocht je toch nog vastlopen, dan is non-verbale communicatie ook erg handig en dat beheerst iedereen.
Ons project is in volle gang; we gaan een informatie folder maken voor ouders van kinderen met cerebrale pareses (googlen maar..) en een documentatie map met nieuwe up to date therapie vormen voor de therapeuten. Werk aan de winkel dus, en dat allemaal in het Spaans. We hebben met regelmaat overleg met de directie en daardoor blijven we werken in de goede richting.
Inmiddels heb ik (liesbeth..) op het schooltje al heel wat feestdagen meegemaakt. De school (en ik geloof heel cereco) wordt gesponsord door de katholieke kerk hier, dus ik krijg ook direct een geloofs boost, haha. We hebben al wat heilige dagen gehad, een dagje met het liliande fonds (foto’s bij het vorige bericht) en gisteren hadden we vaderdag. Is het in Nederland enorm commercieel hier heeft ook weer het geloof er een aandeel in. Het is hier ook echt heel groot. De kinderen van de school hadden een optreden voor de ouders en daarna werd er met de ouders gegeten in de school. Leuk om meegemaakt te hebben..
Ook hebben we dit weekend nog wat dingen ondernomen. We wilde weer een poging doen om de bergen in te gaan, maar wederom regende het. Omdat de paden alleen van zand zijn werd het ons afgeraden door Carlos; niet voor niets onze Boliviaanse papa zal ik maar zeggen.
Vrijdag avond ben ik met de twee andere meiden gaan stappen, Niels had geen zin om met alleen maar meiden weg te gaan dus die bleef lekker thuis ‘n filmpje kijken. Nadat we wat hadden gedronken in een kroeg, zijn we de discotheek in gegaan. Nouja, discotheek.. het was in een kelder en erg donker. Voor de kenners; het leek een beetje op don quichot alleen nog donkerder. Er kwamen best wat backpackers en andere gringo’s dus we hebben gezellig kunnen kletsen. Maja ook voor de lokale bewoners ben je een attractie; na genoeg glazen bier of tequila durven ze wel te praten.. maja mijn Spaans is niet zo goed en zeker luisteren naar dronken bolivianen valt nog niet mee. Genoeg aanspraak in ieder geval. Bleek later dat het hier een beetje een regel is, dat als meiden (of jongens) alleen op stap zijn, dat ze dan altijd op zoek zijn naar een scharrel, dus…. Dat weten we dan weer voor de volgende keer.
Ook zijn we naar de lokale vakantiebeurs geweest! Weer wat informatie bij elkaar geraapt wat eventuele leuke uitstapjes zijn en in contact gekomen met “mister bolivia 2004” ja jah.. die hebben ze hier een en wij hebben nu een foto met deze man, haha. Hij heeft een bedrijfje in Santa Cruz (in de amozone van bolivia) waar het mogelijk is om te logeren op een boerderij en daar vol op paard te rijden, zelfs met de cowboys samenwerken kan! (en ja, je bent een boerendochter of niet.. dus ik ga kijken of die uitstap ook ingepland kan worden.. )
De 27e gaan we naar Salar de Uyuni, een van de grootste zoutvlakten ter wereld op 4000 meter hoogte. Ben benieuwd..

Tot de het volgende bericht,

Groeten van ons allebei
Liesbeth

• 22 Maart 2007 - 22:00

Femke:

Hey Lies en Niels,

Zo te zien hebben jullie het daar goed naar je zin en zitten jullie ook niet stil met al die feestjes. Ik ga proberen om wat er daar boven staat te ontcijferen, maar daar heb ik wel ff de tijd voor nodig denk zo. Aangezien ik maar een paar woorden Spaans ken. Ik heb ook gezien dat jullie op ons geproost hebben! :-) En wij op jullie met een mooi liedje erbij. Vond het ook leuk om jou even te horen Lies ook al viel je in een keer weg. Maar die schade heeft Nancy dan weer ingehaald. Nou groetjes en tot jullie volgende berichtje!

Dikke X Fem

• 23 Maart 2007 - 10:38

Elly:

He foto's in de witte jassen en feest en eten en proosten; het ziet er allemaal goed uit en jullie hebben het goed naar jullie zin, blijf lekker genieten dan doe ik dat ook.
    liefs mama xxxxxxxxx

• 23 Maart 2007 - 11:02

Nancy:

Hey lies en niels,

leuk verhaaltje, en leuke fotos! Volgende keer toch maar niels meenemen als je gaat stappen, is dan wel zo veilig:D! Lief dat jullie op ons geproost hebben, is het net alsof jullie er toch bij waren! Nog heel veel plezier daar, en we mailen nog!
    Kus nancy

• 23 Maart 2007 - 11:06

Lianne:

Goedenmiddaaaag Niels en Liesbeth!!
    Dat spaanse snap ik natuurlijk makkelijk, maar ik zal jullie mijn vertaling besparen! Ik zie dat jullie goed op onze verjaardag geproost hebbe :)
    Heel veel plezier nog! En Liesbeth niet teveel mannen versieren in de plaatselijke disco :P
    kus Lianne

• 25 Maart 2007 - 10:06

Marlies:

Weer een mooi verhaal en prachtige foto's. En aan feestjes in Bolivia hebben jullie ook geen gebrek. Een heel fijne reis gewenst naar Salar de Uyuni. Ben benieuwd hoe jullie bevindingen zullen zijn.

groeten Mama

• 25 Maart 2007 - 19:20

De Huismannen:

hey hallo leuk om jullie eens in die witte jassen te zien staat goed :P
    maar blij dat het allemaal goed verloopt

groetjes xxx knuffels jan ellis jack & jay

• 26 Maart 2007 - 09:15

Yvette:

Hoi Daar!
    Weer zo'n leuk verhaaltje, echt super om te horen dat jullie het zo naar jullie zin hebben!
    Hele fijne reis naar Salar de Uyuni en daarlezen we vast binnen kort weer een verhaaltje over!
    Tot de volgende berichtjes!
    Greetz Yv..

• 26 Maart 2007 - 14:30

Anouk:

Heej liesbeth, wat ziet het er daar super uit zeg!!! Ben jaloers! Hier is het nog steeds koud enzo. Heel veel succes nog daar en geniet ervan! Oja er is op dit moment volop werk hier nl dus je hoeft niet bang te zijn dat je zonder komt! Dikke kus

• 27 Maart 2007 - 10:28

Freek:

Hey! Zo te zien stellen jullie het wel daaro, mooi! Maar Niels ik vroeg me af he...is Sonja Bakker ookal in Bolivia doorgebroken? Je ziet zo magertjes op die foto's ;-)Owja de kansen van het vedetten team rwb8 op de titel; kampioen reserve klasse 7 ofzoiets zijn inmiddels zo magertjes geworden dat we besloten hebben om te w8te tot volgend seizoen en we gaan er dan ook wel vanuit dat we de selectie kunnen versterken met een buitenlandse aankoop jawel een linkervleugelspeler, dus nilis bij deze:D. Verder alles nog steeds helemaal lkkr daaro? Groeten Freek

• 29 Maart 2007 - 18:05

Tante Margot:

Hoi Liesbeth en Niels, Het blijft spannend zo'n site voor een oud mens als ik. Ik plaatste al een reactie maar zag te laat dat ik dat bij een oud bericht plaatste. Daarom nog maar een nieuwe poging. Ik ga morgen met je moeder naar Goes en lees nog even jullie berichtjes om van de laatste nieuwtjes op te hoogte te zijn. Zo te lezen gaat het goed met jullie. Jullie maken leuke dingen mee zo te lezen inclusief een short stay in het ziekenhuis. Heel veel succes met jullie stage en sctriptie. Met je Spaans gaat het zo te lezen wel goed. Veel groeten aan jullie van ons je tante margot en oom joris