Reizen!! - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van Liesbeth - WaarBenJij.nu Reizen!! - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van Liesbeth - WaarBenJij.nu

Reizen!!

Door: Niels & Liesbeth

Blijf op de hoogte en volg Liesbeth

02 April 2007 | Bolivia, Sucre

Dakar de Salar!!

Geen Spaanse les vandaag voor jullie, we hebben genoeg te vertellen en dat is nog altijd makkelijker in onze eigen, Brabantse, taal.

Waar zullen we is beginnen, eerst de belangrijke dingen. Ons projectplan is helemaal goedgekeurd, we hadden al groen licht dat het thema goed was, maar er moesten nog wat puntjes op de, spreekwoordelijke, “i” gezet worden.
We hebben inmiddels een Spaanse versie van onze informatiegids voor de ouders afgeleverd bij de directie, dit was vorige week maandag. Hier hebben we maandag 2 april een gesprek over. De documentatie voor de fysiotherapeuten zijn we nu aan het uitsplitsen, wat willen we wel en wat willen we niet vertellen… stiekem best veel werk. Maar de prioriteit lag sowieso bij de informatiegids voor de ouders. We hopen na maandag dus weer wat meer te weten!

Nu de leuke dingen, ofjah, de andere leuke dingen :D

Zondag 25 maart is Niels met Carlos naar Chapare geweest. Ofwel het tropisch regenwoud in.
5.00 weg, 17.00 weer thuis, 4 uur heen en 4 uur terug. Dat was echt geweldig, net of je Discovery Channel inloopt. Heel de dag zweten ook al doe ik niets anders dan foto’s maken en filmen. Carlos heeft bijna 600 varkens daar en een bananen boomgaard. Hij had natuurlijk ook wat echt werk te doen, maar daarna heb ik nog een rondleiding gehad door zijn grondgebied. Helaas geen apen, slangen of andere exotische dieren gezien. Dus die heb ik dan maar besteld in het restaurant. Ik heb amarillo gegeten, googlen maar weer mensen!! Maar goed het smaakte een beetje naar varkensvlees, het ziet er alleen een beetje apart uit, zo’n hard schild op je bord waar je dan uit moet snijden.
De dames hadden vrouwen dag en bleven in Cochabamba, geluk voor Niels dus, maar we gaan ook nog een keer met vieren is ons beloofd.

Na dit weekend weer even werken, en toen naar Salar de Uyuni voor een driedaagse tocht. Uyuni is een gehucht met ongeveer 7.000 inwoners, gelegen op zo’n 4000 meter hoogte, maar er ligt een zoutvlakte van ongeveer 12.000 km2 bij. Nu even nadenken hoeveel km2 Nederland is en dan nog een keer de vorige zin nog een keer lezen.
De vlakte is een opgedroogde zee, leve het broeikaseffect denken we dan, en is gemiddeld zo’n 5 meter dik. Dat is heel wat zout dus, maar ze gebruiken het eigenlijk alleen voor eigen gebruik. Het is redelijk toeristisch, maar het valt in het niet bij Peru of Chili of zo. We hebben zelden zoiets indrukwekkends gezien, sneeuw oke, ijs hetzelfde, maar alleen maar zout, dat is echt geweldig om te zien, spierwit overal waar je kijkt. Dat is leuk foto’s maken dus!!
Ook was er nog een oppervlakte van zout met een heel dun laagje water erop, alles zie je dus spiegelen, alsof je over water loopt. Volgens ons is Bruce Almeigthy hier opgenomen.
De tweede dag zijn we verder getrokken de berglanden in, gekleurde meren met flamingo’s, een soort begraafplaats met allemaal mensen in iglo’s van klei en nog veel meer. Na deze dag hebben we overnacht op 4300 meter hoogte, voor de zekerheid maar een pilleke tegen hoogteziekte gepakt dus. Dag 3 was een tochtje nog verder de bergen in, tot op 4870 meter hoogte. Gezien onze sublieme conditie en afgetrainde lichamen hebben we eigenlijk vrijwel geen last gehad van de hoogte. Wel was het hier ongeveer min 15 graden, da’s andere koek dan heel de week 30 graden. Op deze hoogte waren dan wel weer warmtebronnen en modderpotten. Na een klein stuk verder dalen hebben we in een natuurlijk thermisch bad gelegen van zo’n 40 graden, om ons heen was het toen nog min 5 of zo.
Omdat we nog een hele verre reis terug hadden, zijn wel alleen nog bij een paar meren geweest en verder hebben we flink doorgeragd.
Helaas hadden we wel een of andere klote jeep bij die de andere 3 ophield. We zaten er niet in, maar onze jeep deed al het repareerwerk, dus wij reden erachteraan. 2 Engelsen moesten hun bus halen en Liesbeth en ik zijn toen met hen geruild, resultaat: 2 jeeps waren om 18.00 zij waren om 19.00 thuis, wij om 21.00. Wel weer leuk, midden in onbegroeid berggebied in het donker stil staan met een jeep, wetende dat het straf vriest in de nacht en de jeep al een jaar of 20 mee gaat.

Op het kleine smetje op het eind na was het echt een supermooie tour, Spanjaarden, een canadees, een italiaan, een zwitsers stel en nog veel meer anderen ontmoet. Alleen voor Salar de Uyuni zouden we iedereen al aanraden om naar Bolivia te gaan!!

We kunnen er een blad of tien over volschrijven, maar genoeg getypt, bekijk de foto’s maar!

Groeten, liefs Liesbeth & Niels xxxxxxx

• 03 April 2007 - 12:31

Huismannen:

wat een super fotos echt gigantisch gaaf geniet ervan zolang het nog kan .....
    groetjes jan ellis jack en jay

• 03 April 2007 - 16:59

Elly:

op school alles bekeken omringd door collegae super mooi en indrukwekkend en de groetjes van iedereen van besoyen maar vooral van mij xxxxxxxx mama

• 03 April 2007 - 19:57

Ine:

Wat een prachtige foto's! Bijna te mooi om echt waar te zijn. Erg leuk dat jullie zoveel indrukken opdoen, maar ook geweldig dat jullie projectplan is goedgekeurd en alles er dus zo positief uitziet. Geweldig. Geniet nog maar en we kijken naar jullie volgende avonturen uit!
    Liefs uit Waalwijk Boudewijn Ine Ingrid

• 04 April 2007 - 13:20

Ruud:

He Niels, Ik had je nog een mailtje gestuurd, maar die kun jij daar zeker niet openen?
    Gr. Ruud

• 04 April 2007 - 17:31

Yvette:

Heeey Lieve Levens Genieters!
    gefeliciteerd met de positieve resultaten tot nu toe!
    En jeetje, ik kan je wel vertellen dat ik onwijs jaloers ben! Wat een prachtige plaatsjes zeG! Jullie moeten wel de tijd van jullie leven hebben.. fantastisch dat jullie het allemaal zo goed voor elkaar hebben daar.. > Respect hoor! jullie mogen trots zijn op jezelf.
    En dan nog iets.. Als ik het zeggen mag zien jullie er echt heel erg goed uit! Het geluk straalt zullen we maar zeggeN!

Geniet er nog van maatjes voor je het weet ben je alweer terug in het o zo 'gewone' Nederland!

Mijn verhaal is nu al bijna zo lang als die van jullie en dat is niet echt nodig he, ik zal ook nog wat plaats voor anderen over laten ;-)

Dikke knuffel van Yv..

• 04 April 2007 - 18:54

Tante Truus:

Wat een interessante en mooie tocht en ook prachtige foto's
    Dit zul je niet gauw vergeten.Ik denk dat Wout dit ook fantastisch zou hebben gevonden.
    Heel veel groetjes van oom Theo en mij.

• 07 April 2007 - 11:59

Marlies:

Vanuit Alphen wensen wij jullie heel fijne Paasdagen. Jullie hebben weer super mooie foto's gemaakt. Waren jullie de IJsland mutsen vergeten?

Groeten van Karin, Monique en Marlies

• 10 April 2007 - 19:58

Mariet Kroonen:

leuk om te lezen dat jullie genieten van het land en de mensen. Ed en ik zijn net terug van een lang weekend Barcelona. Heel iets anders, maar wel heel veel Zuid Amerikaanse mensen gezien, die wonen en werken in Spanje.
    Veel liefs van Mariet, Ed, Annelie en Jan-Willem.