Buenos tardes - Reisverslag uit Cochabamba, Bolivia van Liesbeth - WaarBenJij.nu Buenos tardes - Reisverslag uit Cochabamba, Bolivia van Liesbeth - WaarBenJij.nu

Buenos tardes

Door: Niels & Liesbeth

Blijf op de hoogte en volg Liesbeth

10 Februari 2007 | Bolivia, Cochabamba

Hola Holanda,

Como estas? Nosotros somos bien. El vivo a Bolivia es no complicado.

Inmiddels zijn we hier alweer meer dan een week.. goh wat vliegt de tijd! Kwamen we nog aan in prachtig warm weer en werd ons gemeld dat er weinig regen was gevallen in het regenseizoen, is het nu totaal anders. De afgelopen drie dagen hebben we regen gehad en is de temperatuur gekelderd naar een graad op 18. Maar goed, bij jullie is het nog kouder, dus wat dat betreft zitten we hier prima. Ach en het voordeel van zoveel regen is, dat het water niet vaak meer wordt afgesloten.. ook handig.
Inmiddels is het carnaval hier ook al losgebarsten. Zoals we al eerder hebben verteld wordt je hier als ‘gringo’ vol op bekogeld met waterballonnen (geen zorgen, wij hebben van Carlos en Jaenet ook al een voorraadje gehad en een waterpistool!) maar nu komen er ook andere ‘traditionele’ carnaval elementen bij. Ze steken hier vol op vuurwerk af overdag en het is overal te koop. Nee niet zo netjes als in Nederland, veilig in bunkers en afgesloten terreinen.. hier verkopen ze het gewoon in kraampjes op straat. Ook schieten ze losse flodders af met geweren. Geloof me, daar schrik je enorm van. (zoals Niels het zou noemen; ik schoot ut munne panty). En muziek, veel muziek. Zowel muziek van korpsen als van de lokale Frans Bauers en Marianne Webers. En deze zangers zijn ook niet te beroerd, als jij denkt dat jij kan zingen dan wordt er gewoon een karaoke momentje ingelast. Gezellig! Tot een uur of 3 ’s nachts.
De spaanse lessen gaan prima. Onze eerste week zit erop! Enorm veel woorden (inclusief werkwoorden) geleerd en we kunnen ons redelijk verstaanbaar maken (al zeggen we alles nog in de tegenwoordige tijd..). We hebben drie docenten; Guido, Patricia en Lily. We krijgen les bij Lily in huis. Daar gaan we per ‘micro’ naar toe (lees bestelbus waar heeeel veeeel mensen in passen en Niels neemt twee plaatsen in..) en we zijn er binnen 15 minuten. Van ’s ochtends half 9 tot kwart over 11 en ’s middags van 15 uur tot 17.45. Tussen de middag lekker van onze siesta genieten en het (tot nu toe heerlijke) warme eten laten zakken.
Alle docenten spreken maar heel weinig engels, zeg maar gerust geen. Niet altijd handig, maar zo leer je het wel snel. En Guido heeft een kunstgebit dat klappert, niet erg smakelijk om naar te kijken. Misschien iets van kleefpasta als afscheidskado?
Inmiddels zijn onze buiken behoorlijk aan het rommelen. Nog niet ziek op bed gelegen gelukkig. Misschien komt dit door de huis tuin en keuken middeltjes die we hebben gekregen; cola met zout drinken, maizena thee drinken en blanke soep eten.

Zo ik zal ook nog is een stukje typen. Het is nog steeds goed toeven hier, veel vrouwen praat natuurlijk, maarja het is niet anders.....ik kan niet meer doen dan Prison Break kijken en bier drinken, alleen, dat dan weer wel...... :P
De spaanse lessen zijn echt heel leuk, het gaat redelijk ondertussen. Ik zit met Rox samen en maloe en liesbeth ook samen. Aangezien rox al 4 weken spaans erop heeft zitten, 3 jaar terug, is het aanpoten voor mij. Maarja soms lachen we ons echt kapot omdat we het allebei niet snappen, en op andere momenten lacht rox alleen om mij omdat ik het niet weet :D
De laatste dagen heeft het ongelofelijk geregend en dus doen we buiten de lessen niet veel geks. Vandaag is het zaterdag en we gaan vanmiddag een broike ongezond halen, ofwel ik uiteten bij de burger king. GheGhe, de hebben ze hier gelukkig ook!!!
En dat die oma mij uitlacht omdat ik zo groot ben, dat is natuurlijk puur uit respect en ontzag, dat snappen jullie ook ;)!!!
Verder heeft liesbeth al veel verteld, dus tot mailze en laat een berichtje achter als je dit hebt gelezen he ;)

Kus Lies & Niels xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

• 11 Februari 2007 - 09:33

Elly:

hoi Niels en Liesbeth,
    He niels het eerste stukje op de site van jou hand geloof ik; je moet die vrouwen ook niet alles uit handen nemen en ..je moet doen waar je goed in bent.... bier drinken en genieten.
    Het regent hier vandaag ook en het wordt niet droog ook denk ik; een grijze dag, maar morgen misschien beter.
    lieve groetjes mama

• 11 Februari 2007 - 09:51

VDH:

...Een broike ongezond joh.... Ook hier beginnen de voorbereidingen voor Carnaval. Wel jammer dat je er niet bij bent Nilis, want nu moet ik alleen "De Mannen van de Radio" playbacken. Wat zijn Aubergines in het Spaans? Mooi dat jullie het goed naar jullie zin hebben, geniet ervan. Groeten van VDH en Sabine.

• 11 Februari 2007 - 11:30

Nancy:

Nou leuk hoor, carnaval daarzo!! Wij beginnen vrijdag pas, zonder jullie helaas! Maar hier gaat verders alles goed, gistere naar tonpraoten geweest, dus da was zeker lachen!
    Veel plezier daar nog, en wel genoeg bier drinken he!

Kus Nancy

• 11 Februari 2007 - 12:22

Marjolein:

Helloow! Nou dat klinkt allemaal heel gezellig! Hier gaat alles nog steeds z'n gangetje...gisteren naar t tonpraten geweest!Was leuk! En natuurlijk even afgesloten met een broike ongezond bij de Volkan!Ook lekker :-)! Nou nog veel succes met de spaanse lessen!Dan kunnen wij straks nog iets leren van jullie!
    Kus Marjolein

• 11 Februari 2007 - 12:27

De Huismannen :

heey broer jij een keer in de picture tuurlijk lachte die oma je niet uit :P
    ze vond je gewoon een leuke chico :P
    of wat het in het spaans ook mag wezen zo ver ben ik nog niet !
    Ja wij ook druk zaterdag de optocht weer lopen word weer super gezellie
    wij gaan in flower power super lelijk maar toch .....
    nou we spreken elkaar weer en de groetjes aan maloe en rox kusjesss

jan ellis jack en jay

• 12 Februari 2007 - 10:29

Joep Beliën:

Hallo Liesbeth /en ook Niels

ik heb je vorderingen in het Spaans gevolgd ; wanneer ben je er mee klaar? Ik heb nog niet zo'n beeld van Niels - zet ook eens een foto van hem (met jou eventueel)-
    Vertel me iets over de populariteit van die nieuwe president --
    (alleen als je tijd hebt!) groeten en alle goeds vanuit Zaltbommel -

(oom) Joep /ook namens Joke

• 12 Februari 2007 - 12:52

Ine:

Oigo ya, usted tiene gusto él mucho! Niza hey, la lengua espanola!
    Aguardar todas sus historias.
    Geniet van jullie verslagen, ga zo door en
    succes met de spaanse les.
    Jullie kunnen wel zien dat ik maar een paar lesjes gehad heb.
    liefs Ine

• 12 Februari 2007 - 14:38

Wouter:

ik heb het gelezen

• 12 Februari 2007 - 18:04

Schrob:

Halleekes,

Hier Schrob, je moet naar jullie moeder luisteren, ge moet doen waar je goed in bent das bier drinke...nou doe da dan ook, overal mee bemoeien da werkt toch nie. Mooi dat het zo goed gaat daar, hier ook alles koek en gebakken ei. Geen nieuwkes alleen de gebruikelijke dingetjes. Wedstrijd afgelopen zondag afgelast, dus ik zal de maand februari niet meer in actie komen met die schorsing van 1 wedstrijd aangezien het carnaval volgende week begint. Nog suggesties voor een mooi pakkie, kben namelijk nog op zoek?????
    Wens jullie nog veel plezier daar in het verre Bolivia, de groeten van Schrob, Ons moeder en vader en Sam

• 13 Februari 2007 - 11:50

Dave:

Halleeeeeeee

Goed te horen dat het nog steeds muchos bienos gaat aan die kant (of zoiets, buenos notjes, slaat ook nergens op maja ge kan het maar gezegd hebben en zo ist ook) Zo veel warmer is het daar nie dus ;) Succes met Spaans, jullie beginnen je plekje daar al wel te vinden heb ik het idee.

Buenos notjesssssssss (hee ik kan 'm toch in een toepasselijke situatie toepassen! Hmm das 2 keer toepassen. Laat maar, ik ben flauw)

• 13 Februari 2007 - 13:41

Ria Luisterburg:

Hoi Liesbeth,
    Fijn dat je het naar je zin hebt daar, de foto's zijn hartstikke leuk. Nog een fijne en leerzame tijd toegewenst daar, samen met Niels. Groetjes, Ria

• 14 Februari 2007 - 15:47

Eindhoven:

Como estas ustedes? Y como esta el trabajo? Nosotros son muy bien y we missen jullie. Geniet met volle teugen. Ik heb het nog met mijn fysiotherapeute in opleiding (ook laatste jaar maar dan in Eindhoven)over jullie gehad maar die vond dat jullie toch wel een betere deal hadden dan zij. Heel veel groetjes van John, Sylvie en Ian (maak een vertaling voor ons van die kaart a.u.b.)