De eerste dagen - Reisverslag uit Cochabamba, Bolivia van Liesbeth - WaarBenJij.nu De eerste dagen - Reisverslag uit Cochabamba, Bolivia van Liesbeth - WaarBenJij.nu

De eerste dagen

Door: Niels & Liesbeth

Blijf op de hoogte en volg Liesbeth

03 Februari 2007 | Bolivia, Cochabamba

De eerste dagen in Cochabamba

Hier weer een update van onze belevingen tot nu toe. Nu hebben we nog even tijd omdat we volgende week pas beginnen met de spaanse lessen. Die zullen we gaan volgen op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag. Tussen de middag eten we dan thuis en na de siesta (na 3 uur) hebben we dan weer les. Jaja, we gaan ook nog echt iets doen!!
Het weer is hier prima; het is ongeveer 28 graden en er staat wat wind. Heerlijk om in de zon te zitten, maar we zitten wel op 2500 meter, dus verbranden gaat ook gemakkelijk.
We zullen jullie een indruk geven van het leven hier;
- er komt geen warm water uit de kraan; afwassen en kleding wassen doen ze met koud water. Er komt alleen warm water uit de douche (gelukkig maar..). Voor het wassen heeft ons gastgezin een wasvrouw in dienst, die een behoorlijk zware taak heeft aan alles te wassen. In de periode rond carnaval wordt af en toe het water afgesloten; dit omdat er veel water wordt gebruikt voor waterballonnetjes (waar je weer mee bekogeld wordt op straat..) en omdat er in het regenseizoen weinig water is gevallen.
- We wonen in een rijke buurt van Cochabamba. De huizen zijn enorm met grote poorten eromheen, prikkeldraad boven de poorten, prikkeltakken in de tuin (jaja, als iemand toch over de schutting durft te klimmen) en waakhonden. Sommige huizen hebben zelfs een eigen bewaker. Er staat dan een klein loketje voor de poort en daar zit een mannetje in met een geweer. Ook wij hebben een waakhond; hij heet Tjango en hij blaft als je bij de poort staat en hij springt er ook tegenaan.. je gaat niet gemakkelijk naar binnen. Inmiddels kent hij ons en is hij de rust zelf.
- Ze hebben ook openbaar vervoer; in verschillende vormen en maten! Zo heb je gewone kleine taxi’s (personen auto’s) die je kan delen, deze heten taxi trufi (of zoiets). Kleine bussen (gewoon mercedes busjes, 15 jaar oud met extra bankjes) en grote bussen. Deze zijn beschilderd in allerlei kleuren en van binnen is het ook rijkelijk versierd. Waar je ook heengaat je betaald altijd evenveel. Wil je instappen dan steek je je hand op (er zijn geen bushokjes..) en wil je eruit dan roep je dat door de bus en ze stoppen zo snel mogelijk.
- Het eten gaat hier als volgt: ’s ochtends staat ons tafeltje al gedekt met heerlijke broodjes en allerlei belegsoorten: kaas, jam, caramelpasta en fruit. ’s Middags eten we rond 13 uur warm. We krijgen soep vooraf (tot nu toe met bonen erin..) en daarna iets van pasta of aardappelen met (tot nu toe) kip. Als afsluiter een heerlijke kop cocathee, omdat dit goed is voor de stoelgang. Deze thee wordt gezet van verse, hele bladeren en smaakt ongeveer hetzelfde als groene thee. Je krijgt er geen grote ogen van en je wordt niet hyperactief van. Oja, Niels vind het niet te zuipen (die snapt zo wie zo niet dat je iets warms drinkt als het al warm is..). In de avond eten we weer brood. Dit omdat het ’s avonds dan wat lichts moet zijn, ivm de spijsvertering (ja, er is echt over nagedacht..). Je eet dan tegen 20 uur.

Zoals het er nu naar uitziet, gaan Niels en ik niet in CAT stagelopen. Dit omdat ze daar niet veel doen met de kinderen en de bazin alleen maar geld wil zien. Het werd ons dus afgeraden door de twee stagiaires die hier al zitten en door Carlos. Waarschijnlijk gaan we naar Cereco. Dit is ook een revalidatiecentrum en we zijn daar van harte welkom.

Nou tot de volgende update,

Kus Niels en Liesbeth

• 04 Februari 2007 - 14:54

Mama:

ha lieverds,

En toen werd ik even stil... al ziet jullie huisje er goed uit; is alles al geregeld met slapen of is dit jullie tijdelijke slaapkamer samen met Roxanne en Malou? Hoe is het met het wennen aan het klimaat en het eten? Geen last van hoogteziekte? Is Cereco ook in Cochabamba of is dat een andere plaats in Bolivia? Tjee wat een vragen; ik stop ermee; heel veel lieve groetjes van mama xxxxxxxxxx

• 04 Februari 2007 - 15:56

De Huismannetjes:

nou we zijn idd weer op de hoogte nice car :P
    alles verder prima in Bolivia
    nog veel genieten voor het harde werk er aan komt he

groetjes dikke kusjes en knuffels Jan Ellis Jack & Jay

• 04 Februari 2007 - 16:11

Louis En Maria:

hoi liesbeth en niels.
    wij hebben echt genoten van het eerste berichtje dat wij hebben ontvangen,het lijkt wel vakantie. veel succes met de spaanse lessen en de stage plaats.

groetjes en veel liefs uit Rijen.

• 04 Februari 2007 - 21:27

Nonkel ZJos:

Het moet allemaal wel heel spannend zijn, ik ben jaloers! Nog geen last van reetketelsteen(problemen met de stoelgang)?
    Liefs nonkel zJos

• 04 Februari 2007 - 22:36

Claudius:

Beste Liesbeth en Niels, ik zit hier met een chagrijnige Martijn (Kromme). Heeft vandaag rood gekregen tegen de nr 1 st Michielsgestel en met 3-2 verloren. Niet direct rood maar twee keer geel. De eerste keer voor protesteren omdat men Martijn probeerde af te zagen en vervolgens onder het gras te stoppen en zij daarna scoorde en het tweede geel omdat ze een strafschop tegen kregen en Martijn nog even de bal weg peerde uit pure frustratie. Ik denk wel dat hij een beetje gefrusteerd was omdat PSV gisteravond ontrecht met 2-3 had verloren van AZ en dat 'balletje'van Gaal weer vond dat HIJ het voetbal heeft uitgevonden. Waarop R Koeman zei dat hij liever de hand van zijn broer schudt. Trouwens altijd nog beter dan in Italie, daar ligt alle voetbal stil a.g.v. de dood van een politieman tijdens rellen op Sicilie. Jullie zijn weer bij door deze volkomen nutteloze info. Trouwens lekker weertje daar!!!
    Groetjes Claudius en Marie Jose

• 04 Februari 2007 - 23:27

Schrob:

Hallo,

Mijn kater roept me....nilis heb net je een mailtje toegezonden. Goed te horen dat het jullie goed gaat, leuke foto's kan me een beetje een beeld vormen hoe het daar is. Tzal wel primitief zijn op straat, maar waar jullie zitten is goed te doen lijkt me zo. wacht vol spanning op de volgende update.....jajaja kom eraan, kater begint me nu echt parten te spelen, haha!

de groeten Martijn